Dries Bessels: Speedweek on the Bonneville salt flats
(google translate)
For some time now I (red: Dries Bessels) was a member of a Sportster group on the internet. In that group it was found that a world speed record that had been held by Harley-Davidson for years had been conquered by a group of racers on a Motoguzzi.
We decided we couldn't let that go our way and after some deliberation it was clear: we had to go to the Bonneville salt flats to get the record back.
The record was for standard petrol engines up to 1000 cc. Soon one of the members found a Harley Davidson XR1000 that was still in its original condition and it was purchased by one of the members of the team. The bike was transported to a member's workshop in Atlanta to be prepped and then we were off to Speedweek on the Bonneville Salt Flats.
Al langere tijd was ik (red: Dries Bessels) lid van een Sportster groep op het internet. In die groep werd geconstateerd dat een wereldsnelheidsrecord dat jaren in handen van Harley-Davidson was veroverd was door een groep racers op een Motoguzzi.
We besloten dat we dat niet over onze kant konden laten gaan en na wat overleg was het duidelijk: we moesten naar de zoutvlaktes van Bonneville om het record terug te halen.
Het record was voor standaard benzine motoren tot 1000 CC. Al vrij gauw had een van de leden een Harley Davidson XR1000 gevonden die nog in originele staat was en die is door een van de leden van het team aangeschaft. De motor is vervoerd naar de werkplaats van een van de leden in Atlanta om daar geprepareerd te worden en daarna konden we vertrekken naar Speedweek op de zoutvlaktes van Bonneville.
The races there take place on 2 tracks, one 5 miles long (pictured left) and one 8 miles (pictured right). On the 5 mile track where we raced, you have a measurement point after 2 miles and another measurement point after another mile. Then you have 2 miles to come to a stop. The 8-mile track is reserved for vehicles going faster than 200 miles per hour, but a braking chute is required there.
De races daar vinden plaats op 2 banen, een van 5 mijl lang (op de foto links) en een van 8 mijl (op de foto rechts). Op de 5 mijls baan waar wij raceten heb ja na 2 mijl een meetpunt en na nog een mijl weer een meetpunt. Daarna heb je 2 mijl om tot stilstand te komen. De baan van 8 mijl is gereserveerd voor voertuigen die sneller dan 200 mijl per uur gaan maar daar is een remparachute verplicht.
The races start with an inspection. Here it is checked whether the vehicle is considered safe enough and, for example, it is checked whether all bolts are secured.
After that you will be allocated space in the pits and you can set up your tents and stuff. You have to, the sun is terribly strong and you burn in no time. You also have to take into account the sun reflecting off the salt. After the first day I had burned calves despite wearing long pants!
The atmosphere in the pits is similar to what you see in the movie 'The fastest Indian'. Everyone helps each other where necessary and many tents sell T-shirts with a bowl next to it for the money. No one else comes there and one would not think of taking a t-shirt without paying.
De races beginnen met een keuring. Hier wordt bekeken of het voertuig veilig genoeg wordt geacht en wordt er bijvoorbeeld gecontroleerd of alle bouten gezekerd zijn.
Daarna krijg je ruimte in de pits toegewezen en kun je je tenten en zo opbouwen. Dat moet ook wel, de zon is vreselijk sterk en je verbrand binnen de kortste keren. Je moet ook rekening houden met de zon die weerkaatst op het zout. Na de eerste dag had ik verbrande kuiten ondanks dat ik een lange broek aan had!
In de pits is de sfeer ongeveer zoals je dat ziet in de film ‘The fastest Indian’. Iedereen helpt elkaar waar nodig en bij veel tenten liggen T-shirts te koop met een bakje er naast voor het geld. Daar komt verder niemand aan en men zou er niet aan denken een t-0shirt mee te nemen zonder te betalen.
On the first evening we sat at the communal campsite and later in the evening a pickup drove up with a partially completed Harley in the back. It turned out to be two instructors from the Motorcycle Mechanics Institute who had found some kind of prototype Harley in storage and decided to race along.
The machine had to be finished first and it was funny to see how they did that with the help of many mechanics from other teams.
The following days in the pits saw many exotic vehicles. A Harley with a disabled license plate that was being raced, but also a custom-built diesel truck (cylinder capacity about 24 liters, estimated 4000 hp) that had reached 232 miles (374 km!) per hour. We were in the pits, about 2 kilometers from the race track and just stood there vibrating as that thing went full throttle over the track.
Op de eerste avond zaten we op de gemeenschappelijke camping en later in de avond kwam er een pickup aanrijden met een gedeeltelijk afgebouwde Harley in de bak. Het bleken twee instructeurs te zijn van het Motorcycle Mechanics Institute die in de opslag een soort prototype Harley hadden gevonden en hadden besloten mee te racen.
De machine moest eerst nog wel afgebouwd worden en het was grappig om te zien hoe ze dat met behulp van vele monteurs van andere teams deden.
De volgende dagen in de pits waren er veel exotische voertuigen te zien. Een Harley met een invaliden kenteken waarop geraced werd maar ook een custom gebouwde vrachtwagen op diesel (cyclinderinhoud ongeveer 24 liter, geschat 4000 pk) die 232 mijl (374 km!) per uur had gehaald. Wij stonden in de pits, ongeveer 2 kilometer van de racebaan en stonden gewoon mee trillen toen dat ding volgas over de baan ging.
The actual racing is done in order of arrival at the starting line. Many vehicles do not have starter motors or brakes to save weight so they must be pushed at the starting line.
Your speed is determined on the basis of the average speed between the 2 measuring points. If that speed is higher than the record you are trying to break, the vehicle will be impounded and you will have to do the race again the next day. That impound is there to prevent you from making interim changes to the vehicle. You are only allowed to carry out the necessary maintenance there. The average of the 2 races is then the speed at which you are registered and which also determines whether you have broken the record.
We had some engine problems that meant we could only race 4 out of 7 and we didn't break the record that time (we did later!) but it was a really impressive week that I won't forget for the rest of my life!
Het eigenlijke racen gebeurt op volgorde van aankomst bij de startlijn. Veel voertuigen hebben, om gewicht te besparen, geen startmotoren or remmen dus moeten ze aangeduwd worden bij de startlijn.
Je snelheid wordt bepaald aan de hand van de gemiddelde snelheid tussen de 2 meetpunten. Als die snelheid hoger is dan het record dat je probeert te breken wordt het voertuig in de impound geplaatst en moet je de volgende dag de race nog een keer doen. Die impound is er om te voorkomen dat je tussentijdse verandering aan het voertuig aanbrengt. Je mag daar alleen het nodige onderhoud plegen. Het gemiddelde van de 2 races is dan de snelheid waarmee je geregistreerd wordt en die ook bepaald of je het record gebroken hebt.
Wij hebben met motor problemen te maken gehad waardoor we maar 4 van de 7 konden racen en we hebben die keer het record niet gebroken (later wel!) maar het was een vreselijk indrukwekkende week die ik mijn leven niet zal vergeten!
(google translate)